Gaversesteenweg 21, 9820 Merelbeke | 0495/94.05.06 | info@thresor.be   facebook

YOGA


yoga

De yogahoudingen activeren de spieren die we in het dagdagelijkse leven nauwelijks gebruiken en stretchen de spieren die elke dag onder spanning staan. Hierdoor brengen we het lichaam terug in evenwicht, verjongen en versterken het. Door de combinatie van houdingen en ademhaling kom je tot jezelf. Regelmatig oefenen helpt je geest te verscherpen en maakt je lichaam soepel. Je komt tot evenwicht in en met jezelf. Het is een holistische therapie om balans te vinden en harmonie te brengen in onze fysieke, mentale en emotionele leven.

Wat kan je verwachten bij yoga?

Iedereen, jong en oud, kan yoga beoefenen, want yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd of conditie.
Yoga biedt voordelen voor zowel lichaam als geest. Yoga biedt een holistische visie van de mens. Het lichaam functioneert beter met een rustige geest.
Yoga versterkt het lichaam. Tijdens de yogahoudingen wordt elke spier in het lichaam gebruikt en het versoepelt de stramme spieren. Je wordt lenig door yoga te beoefenen.

Wat zijn de voordelen van yoga? Yoga helpt bij stress

Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er zich een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Je kan yoga een beetje beschouwen als een batterijoplader; telkens je het doet, word je als het ware opgeladen en van nieuwe energie voorzien.

Betere ademhaling

Met yoga leer je trager en dieper te ademen, waardoor je longfunctie verbetert. Door een gerichte ademhaling wordt het lichaam aangespoord om te ontspannen.

Lenigheid

Een regelmatige beoefening van yoga brengt lenigheid en beweeglijkheid in het lichaam. Beetje bij beetje begint men de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje worden de poses gemakkelijker en gaat men beter aanvoelen hoe de houding moet zijn. Het regelmatig beoefenen van yoga leidt in het algemeen tot een betere lichaamshouding.

Innerlijke rust

Door een uurtje yoga voor jezelf te reserveren, ben je een uurtje met jezelf bezig, en alleen met jezelf. Het uitgangsprincipe is dat door je op de houdingen en de ademhaling te blijven concentreren, je tot rust komt. Een regelmatige praktijk helpt om tot andere inzichten te komen en zodoende innerlijke rust te vinden.

Bijkomende voordelen

Yoga biedt naast deze voordelen nog tal van andere voordelen, zoals een flexibeler en sterker lichaam, betere bloedcirculatie, verlaging van de bloeddruk en het hartritme, verminderen of zelfs verdwijnen van rug en nekklachten, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, slapeloosheid,… Yoga helpt zelfs bij het verlichten van emotionele pijn.

Yoga geeft mentale kracht en maakt je uiteindelijk gelukkiger. Je gaat bewuster om met je lichaam, stress kan je beter de baas. Yoga geeft je gewoon meer energie.

Een regelmatige praktijk is de sleutel tot verbetering. Na een tijdje ga je yoga missen als je het niet beoefent, het gaat een deel van je leven worden.

Is yoga veilig?

Als je bepaalde bepaalde klachten hebt, vertel dit dan aan de yogaleraar.
Eerst en vooral moet je weten dat yoga geen competitie is. Je luistert in eerste plaats naar je lichaam. Als je yogales volgt, vergelijk je dan niet met iemand anders. Concentreer je op jezelf. De bedoeling bij yoga is om de oefeningen rustig uit te voeren: geen bruuske bewegingen, geen trekken en duwen om dieper, verder of hoger te raken. Je traint je lenigheid door een bepaalde houding aan te nemen, die even aan te houden en dan op een ontspannen manier nog wat verder te gaan.
Oefen altijd zo goed als je kan, maar je mag geen pijn ervaren. De dag nadien mag je gerust aan je spieren voelen dat je geoefend hebt, maar als je de volgende dag niet meer uit je bed kunt, dan ben je te ver geweest. Luister dus altijd goed naar je lichaam. Forceer jezelf nooit en stop als je ergens pijn voelt. Probeer wel elke oefening beheerst uit te voeren en netjes af te werken.

Het draait allemaal om harmonie in yoga. Nooit zal je daarom bijvoorbeeld alleen oefeningen doen waarbij je je rug hol maakt: na het hol maken volgt altijd een oefening om je rug weer bol te maken.

Ademhalingstechnieken en meditatie

Een mensenlichaam kan best wel een tijdje zonder drank en voedsel, maar niet zonder zuurstof. Via de ingeademde lucht belandt zuurstof in de longen, vanwaar ze via het bloed verder verspreidt naar onze cellen, die zonder zuurstof niet overleven. Via de uitgeademde lucht scheiden we afvalstoffen uit die de omgekeerde weg afleggen: vanuit het bloed belanden ze in de longen en van daaruit verlaten ze het lichaam.

Hoewel onze ademhaling een vitale lichaamsfunctie is, we besteden er doorgaans bitter weinig aandacht aan. Met een beetje extra aandacht kan je zoveel meer halen uit je ademhaling, en er zelfs kwalen mee verhelpen of verzachten.

Meditatie

Wat als er een dagelijks medicijn zou bestaan tegen angst en verbeteren van je stemming? Wat als het middel nog meer positieve effecten had, zoals het versterken van je zelfvertrouwen, en je creativiteit? Wat als het een natuurlijk middel was en gezond, en je het elke dag inneemt?

Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en je geluksbeleving. Wanneer je mediteert komt je systeem tot rust. Je laat stress los en krijgt overzicht in je leven. Het helpt je lichaam te ontspannen en je ervaart rust.

Het houdt ook een groot aantal gezondheidsvoordelen in: het verlaagt de concentratie stress-hormonen in je lichaam, je bloeddruk neemt af en je lichaam kalmeert. Wanneer je stress kunt beheersen, wordt je lichaam gezonder.

Er zijn verschillende benamingen en technieken voor meditatie, maar de essentie blijft altijd dezelfde. Het maakt niet uit welke techniek je kiest, de basis van alle technieken is focus en aandacht. Het leegmaken van onze geest via focus en concentratie is voor velen het moeilijkste, en misschien wel het belangrijkste aspect van mediteren.

Testimonial

Greet H.
Thérèse heeft uit de verschillende yogastijlen haar eigen stijl gedistileerd. Ze houdt steeds rekening met alle deelnemers. Na elke les heb ik een pak energie! Ik wil er geen missen!

Nele V.
Mijn eerste yogales was heel ontspannend. Alle oefeningen waren heel toegankelijk voor mij als beginner. De kleine groep maakt het fijn.

Concreet
  • Yoga wordt gegeven op de zen-zolder in Merelbeke.
  • Er wordt in een kleine groep van maximum 6 personen gewerkt, en hierdoor is het best om vooraf je plaats te reserveren.
  • 1 uur yoga in de zen-zolder kost 10 EUR.

  • Groepslessen yoga met een maximum van 15 personen worden gegeven aan 60 EUR/uur, verplaatsingskosten worden apart aangerekend aan 0,35 EUR/uur, maar zijn gratis in een straal van 5 km rond Merelbeke centrum.
Uurrooster
  • Maandagavond van 19.30 tot 20.30 uur

Maak een afspraak.