Gaversesteenweg 21, 9820 Merelbeke | 0495/94.05.06 | info@thresor.be   facebook

WIE BEN IK?


Therese Vanderhauwaert

Yoga heeft een pad gevonden op mijn levensweg. Dankzij yoga heb ik moeilijke momenten in mijn leven kunnen overbruggen. Het heeft mij ook tot nieuwe inzichten geholpen, en nog steeds helpt het mij om te groeien. Ik doe al ongeveer 10 jaren aan yoga, hoewel ik als kind ook al in contact kwam met yoga.
Tijdens die jarenlange ervaring heb ik verschillende soorten van yoga uitgeoefend, van hatha, naar dynamische hatha yoga, ashtanga, vinyasa, anusara, yin, kundalini, iyengar… Wat yoga me heeft bijgebracht, dat wil ik delen. Zo heb ik een yoga opleiding gevolgd in 2014. Sinds dan geef ik yoga in kleine kring bij mij thuis, op de zen-zolder. Omdat ik bij oudere mensen zie dat zij ook baat hebben bij ontspanning, bied ik sinds kort ook stoelyoga voor senioren aan.

De energie die ik voel heeft me naar andere wegen geleid. Zo heb ik een eerste graad reiki behaald reeds in 2004. Lange tijd heb ik er niets mee gedaan, maar nu gebruik ik de energie die rijkelijk in mijn handen aanwezig is om shiatsu te geven. Ik kwam in contact met shiatsu door een opleiding energetische massage te volgen. Recent heb ik mijn 1ste jaar relaxatie-shiatsu met succes afgerond, en ik volg nu revitaliserende shiatsu.

Tijdens de opleiding shiatsu ben ik in contact gekomen met voetreflexologie. De kennis die ik heb van de shiatsu kan ik gebruiken voor voetreflexologie. Ondertussen ben ik mij verder aan het bijscholen in voetreflexologie.

Bij alle technieken ondervind ik dat de mensen er rustig van worden, en ik geniet hier dubbel van, en dat is het juist wat ik wil doorgeven: rust en ontspanning.

Waarom ik ontspanning zo belangrijk vind

Stress, we hebben het allemaal ervaren, het is een onderdeel van ons leven. Het komt al eeuwenlang voor en is geen verschijnsel dat exclusief verbonden is met het hedendaagse leven. Stress is ook niet altijd slecht. Positieve stress helpt je om goed te presteren, maakt je alert, maakt je lichaam klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.
Stress betekent niets anders dan druk of spanning. Als we het over stress hebben, dan hebben we het meestal over de negatieve stress, de ongezonde druk, een teveel aan spanningen. De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter is dan de draagkracht. Dan zijn de eisen die aan jou worden gesteld, of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt.

Een goede graadmeter om te bepalen of stress goed of slecht voor je lichaam is, is jezelf afvragen of de stress je vooruit helpt of voor blokkades zorgt. Als je slaapritme niet onder je stress lijdt, of als je geen negatieve spanningen hebt, dan is dit positieve stress. Wanneer je negatief gestresseerd bent, cre ëert het een "vechten of vluchten"- reactie waardoor je in een voortdurende staat van alertheid en gespannenheid raakt. Een constante staat van paraatheid vergt veel van je lichaam.

Hoe omgaan met stress?

Tijdens stressperiodes maakt je lichaam cortisol aan. Hoe langer een lichaam in een periode van constante inspanning zit, hoe meer kans je hebt dat het lichaam bepaalde symptomen ontwikkelt. Je kent ze ongetwijfeld: toegenomen spierspanning (nek of rugklachten), overstimulatie van bepaalde organen, continu onrustig zijn, je niet meer kunnen concentreren,…

Als we lange tijd overspannen zijn, dan geraken onze reserves uitgeput. En dit uit zich dan in verschillende lichamelijke klachten. Het is juist door te leren los te laten, ontspannen en ontvangen, dat we onze energietank terug kunnen aanvullen. Ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie, shiatsu, voetreflexologie,… bieden een diepe ontspanning.

Wist je dat je, hoe bewuster je ontspant, hoe groter de effecten ervan zullen zijn.
Enkele voorbeelden van wat je kan bekomen door diepe ontspanningstechnieken:

  1. Je maakt jezelf niet meer druk om zaken die je vroeger deden ontploffen
  2. Je kan je beter concentreren op bepaalde taken
  3. Je kan spanning en ontspanning duidelijker van elkaar onderscheiden
  4. Je slaapt beter en staat met een goed humeur op
  5. Je krijgt meer levensenergie
  6. Je voelt jezelf gewoon gelukkiger
  7. Je ziet er beter uit
  8. Je lacht meer,…

Niets dan voordelen die verbonden zijn aan diepe ontspanning.

Welzijn en ontspanning bij Thresor

Maak een afspraak om te leren ontspannen. Kies de techniek die het beste bij je past.


Neem gerust contact op, en we bespreken wat het beste bij jou past.